چالش‌های پیش روی ارایه خدمات اجتماعی چیست؟
نوشته شده توسط : hsi

«شفیع شفیعی» مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اردبیل، در خصوص چالش‌های پیش‌روی خدمات اجتماعی افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌های اساسی در ارایه خدمات اجتماعی پراکندگی و تعدد مراکز تصمیم‌گیری و ارایه این خدمات به شهروندان به مفهوم عام است. به طوری‌که این تعدد مراکز در بسیاری از موارد به موازی کاری بین سازمانی در ارایه خدمات و در نتیجه عدم امکان پوشش همگانی و کارآمد خدمات اجتماعی منجر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هم‌چنین عدم انجام نیازسنجی و شناخت دقیق از نوع خدمات، جامعه هدف و چگونگی ارایه صحیح خدمات و مهم‌تر از آن نادیده گرفتن نیازهای اصلی شهروندان با توجه به پارامترهای اجتماعی و فرهنگی از چالش‌های دیگر در ارایه خدمات کیفی به شهروندان می‌باشد.

وی یادآور شد: گزارش محور بودن سازمان‌های دولتی ارایه‌دهنده خدمات اجتماعی و تلاش آنها در ارایه گزارش عملکرد‌های دوره‌ای شش ماهه و سالانه با استناد به آمار و ارقام بدون توجه به اثربخشی آن از دیگر مواردی است که کیفیت ارایه خدمات اجتماعی را دچار چالش و انحراف می‌کند.

به گفته شفیعی، وجود قوانین، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های متعدد و موازی در مراحل برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری(در قالب شوراها، کارگروه ها، کمیسیونها و .. ) و مرحله ارایه خدمات اجتماعی از  دیگر مواردی است که ما در برنامه‌ریزی و ارایه خدمات اجتماعی با آن مواجه هستیم.

وی یادآور شد: از طرف دیگر کمبود مراکز ارایه خدمات فرهنگی از جمله فرهنگسراها، آمفیتئاترها، خانه‌های فرهنگ، مراکز تفریحی-فرهنگی، شهر کتاب، کتابخانه‌ها، مجتمع‌های فرهنگی و هنری و .... و در مواردی عدم توزیع عادلانه و متوازن این مراکز در مناطق مختلف با در نظر گرفتن ویژگی‌های جمعیتی، اجتماعی - فرهنگی و کالبدی از دیگر محدودیت‌های موجود در ارایه خدمات اجتماعی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد که باعث ایجاد رکود در ارایه کارآمد خدمات اجتماعی و بهره‌مندی اقشار مختلف جامعه از این خدمات شده و در نتیجه از کیفیت زندگی اجتماعی کاسته میشود.

وی با بیان این‌که تاکید جامعه‌شناسان بر این است که مدیران شهری باید امکان حضور مردم در فضاهای اجتماعی را به‌وجود آورند، یادآور شد: با این روش ارتباطات اجتماعی به نحو گسترده‌ای بین شهروندان ایجاد می‌شود. گسترده شدن ارتباطات اجتماعی باعث تقویت تعلق خاطر افراد به محل زندگی و افزایش ضریب امنیت روانی جامعه و نشاط اجتماعی و در نهایت ارتقای سرمایه اجتماعی می‌شود که بالندگی و توسعه را به‌دنبال خود خواهد داشت.

شفیعی خاطرنشان کرد: در بسياري از كشورهاي پيشرفته و در غالب تجارب علمي و عملي دنيا، وظیفه ارایه خدمات اجتماعی و فرهنگی بر عهده شهرداری‌هاست. آنها در كنار مديريت و ارائه خدمات شهري ارائه برخي خدمات اجتماعي مرتبط با كيفيت زندگي مردم(معيشت، ‌سلامت، رفاه و تامين اجتماعي و ...) و منطبق با نيازهاي اجتماعي و فرهنگی شهروندان را نيز برعهده دارند و يا زيرساخت‌ها و بستر لازم براي ارائه خدمات اجتماعي مطلوب به شهروندان را فراهم مي‌کنند اما اين امر در ايران كمتر مورد توجه واقع شده است.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری اردبیل تصریح کرد: در يك نگاه توسعه‌اي مي‌توان گفت که مهم‌ترین وظیفه شهرداری‌ها فراهمسازي محيط و بستر مناسب براي كار و زندگي شهروندان با رويكرد ارتقاء كيفيت زندگي(معيشـت ، سلامت و ...) و ارایه خدمات اجتماعی است که با ارائه خدمات اجتماعي در قلمرو رفاه و تامين اجتماعي، به ارتقاء شاخص‌هاي مربوط به كيفيت زندگـي شهرونـدان كمك ميکند.

شفیعی گفت: فراهمسازي فضاها و مكان‌هاي مناسب فرهنگي، ورزشي و تفريحي و كمك مالي و مديريتي برای انجام فعاليت‌هاي هنري، ورزشي و اوقات فراغت، بازشناسی هویت تاریخی، انتقال میراث فرهنگی به نسل‌های جدید، ارتقای مهارت‌های زندگی، توسعه فضاهای فرهنگی، مقولات مرتبط با نيازهاي زندگي مردم از قبيل رفاه و تامين اجتماعي، سلامت(بهداشت و درمان)، آموزش(مهد كودك و ...)، مسائل مربوط به امداد اجتماعي و مساعدت و حمايت اجتماعي(مديريت و ساماندهي كودكان خیابانی،‌ متكديان،‌ معلولين، مهجورين اجتماعي، معتادين و ...) از زمره خدمات اجتماعی تلقی می‌شود که میتواند در مديريت و ساماندهي امور فرهنگي شهر از طريق شهرداری و سازمانهای غیردولتی و NGO ها انجام گیرد.

به گفته این دانش آموخته علوم اجتماعی، ارایه خدمات اجتماعی به اشکال مختلف(اعم از مادی و معنوی) میتواند زمینهساز رفع فقر و محرومیت در جامعه، توسعه روابط اجتماعی، ایجاد عدالت اجتماعی، ارتقای کیفیت زندگی، نشاط اجتماعی  و افزایش سرمایه اجتماعی در بین اقشار مختلف جامعه باشد و ما را به سوی توسعهیافتگی و تعالی انسانی رهنمون کند.




:: بازدید از این مطلب : 279
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: